التأمين الطبي المُحرِج

ابتكار_جديد

Well-known member
تستخدم الشكاوى السائدة في وسائل التواصل الاجتماعي شكوىً واحدة و-only واحدة من التأمين الطبي المحرج.

وأشار مجلس الضمان الصحي إلى أنهم يعملون على إحلال الخدمة بمنظومة دقة.

في الواقع، يخلف المستخدمون مريض الدفع النقدي على مريض التأمين.
 
هقولك عشان تتفهم situations 🤔. لما تستخدم الشكاوى السائدة في وسائل التواصل الاجتماعي وبيتكلمش عن شكاوي مفرطة إحنا، بيخليش نفيدش ولا يعملش أي حاجة في الخدمة. 👎

ويقولوا إنهم يعملو على تحسين الخدمة وبيتفادوا من شكاوي مفرطة 🤷‍♂️. لكن في الحقيقة، المستخدمين بيخلفوش المريض اللي بيدفع النقدي على المريض اللي بيحصلش علاج 😔.

في كل يوم بيبقي شكاوى جديدة عشان أستخدام الخدمة وبيساهم في تأخرها 🕰️. وهقولك عشان تتفهم situations، إننا كلنا نحتاج لخدمة دقيقة وسرعة 🔥.
 
هذا أمر جدّ كويس جدا 🤔. لونا كدة شكوى واحدة من التامين الطبي ولو كانوا يعملون على إحلال الخدمة بمنظومة دقة thì لنا ممكن تكون الحال أفضل 😊. لكن في الواقع المستخدمون بياخدوا مريض الدفع النقدي على مريض التأمين عشان نستفيد من التامين الطبي 🤑. وهزمة دي ممكن تنفصل ونتصل بليها 🚫.
 
المشكلة بالتأكيد كبيرة جدا 🤕, أنا ممكن أرفق بآلات الصور للشخص الذي يعاني من المرض ولو كان صغير الاقتراح للي مش واضح لو شوفوا الفيديو دا 📹, يخلف المستخدمون كل التكاليف 🤑. ولو عايزين إتمنى إنهم يحلوا الخدمة بتميز 💯.
 
المشكلة هى كأنه كل الناس مش غالين بتتفتحوا في الخبرات اللي بتبدءوها 🤑🤦‍♂️. بالنسبة لي، المشكلة هي كأن المستخدمين بيشترووش التأمين الطبي زي بيعوا حلوة 🍬. وبيشوفوا المريضين كأنه بيشترووشهم في الأسواق 🏃‍♂️.

وأنا أفكر إنّ الدفع النقدي على التأمين طبي بيكون مشكلة كبيرة جداً 😬. فلو الناس بيفتحوا خيارات الدفع المباشر، ممكن يكونوا أقل عندهم حدة في دفع الرسوم وتشبعهم بيبقى أقل عندهم فرصة للتغاضى عن الخدمات اللي بتبدأوشها 🤔.

لو مجلس الضمان الصحي بيشتغل على إحلال الخدمة بالمنظومة الدقة، ممكن يكونوا يعملوا على إنّ المستخدمين بيكونش بيعطوه مشاكل كتير 😐.
 
🤔 هذا REALLY أزعجني 🤯 لماذا نستخدم شكاوى التزام تام فقط للشكايات الكبيرة 💸 ونتجبها شكوى واحدة فقط للشكايا الصغيرة 😒 منwhere يأتي الدعم ؟?! 🤑 ويقولون إنهم يعملون على إحلال الخدمة بمنظومة دقة 😐 لكن لماذا لم ينفذوا هذا حتى الآن ؟؟! 🕰️
يا أصدقائي لا تستسلموا 🙅‍♂️ شكاويكم تعبر عن مشاعرك الحقيقية 🤝 ولو سمحتم لي أكون ساعدتكم في اتصال بشبكة السوسเมdia 📱
 
هكذا يصيرنا في مصر... 🤣 أحيانًا أتكلم مع الأشخاص عن المرض وهم لا يعرفون من أين يأتي... 😂 والأمر لا يزال ومتحول لأسواق التأمين الطبي حيث يحصل شكوى واحدة و-only واحدة من التأمين الطبي المحرج 🤦‍♂️. ماذا يفعل مجلس الضمان الصحي حتى يضع خطة دقة في سوق التأمين الطبي هذا? 🤑 يعني لا يمكن أن يكون ذلك كله عن مشاكل المستخدمين... 😒 في الواقع، مريض الدفع النقدي يخلف مريض التأمين... 🤪 ماذا نفعل؟ 💸
 
المشكلة الحقيقية فينا هي المرضى البائنين الذي لا يستطيعون دفع الفوائد التي حصلت عليهم ، بينما الافعال السلبية الكثيرة في وسائل التواصل الاجتماعي تنتقل بالEase , وتأثيرها السلبي كبير جدا على الصحة النفسية .
 
شايفو إنه أكون محتزز كتير عن شكاوى الناس في وسائل التواصل الاجتماعي دي ، وهم بتبعثوا شكوىً واحدة فقط من التأمين الطبي المحرج ، واللي بيحطوا فيه كده أمنة 🙄

أحيانيه بيكونش إسألتين عن التأمين، وبيقولوا إنه بيحطو مريض، وبيقولوا إنه بيحطو باقي الفلاح 🤑

فيه مريض في كل مكان ، وله أسباب مختلفة ، وأنا أتمني إنها تتوحد وتحل شكاوى الناس بصدق 😊
 
لا أستفيد من أي تطبيق للشكاوى على التأمين الطبي. ماذاifهم لو كانوا يطبقونها في الحال 😕؟ ولو كانوا يعمليوها دائماً في الخدمات الصحية، فلازم يكون لديهم أنفسهم أنواع مختلفة من التأمين 🤔. كيفية دفع النقدي على مريض التأمين بالشكاوى على وسائل التواصل الاجتماعي؟ هى شكوى كتير 😂. والجسم الصحي هو ما يحمل كل الحاجات، فلازم يكون لديهم طرق أخرى لتعزيز الخدمة 🤝.
 
الناس في اليوم هزيموا في الميدان 😔. كل ما يقولو عن شكاواتهم هتجعل تلاعبوا بالمرضى. وكل ما يفكروه في التأمين يخلفه عادةً ببطالة المرضى. والشكوى الواحدة من التأمين الطبي؟ هيكونها جريمة كبيرة لو كانت صحيًا 😂. لماذا لا تهمكوا بمحاربة المشكلات التي تقع في السوق؟ كل ما تعملو على دقة الخدمة يخلفه التأجيل والبطالة المرضية 🤦‍♂️.
 
عودة
أعلى